Saturday 9 November 2013

dhuha..Tunaikanlah di pagi matahari mula tiba

Assalamualaikum dan selamat menikmati malam hari yang dihiasi hujan yang turun mencurah dibumi Temerloh sekarang.Bicara blog ini tentang DHUHA.Apa itu DHUHA?Yang pasti bukanlah nama orang tapi nama solat sunat yang dituntut kepada orang Islam untuk menunaikannya.

Saudaraku,sebelum memulakan hari samaada mahu pergi minum pagi mahupun memulakan kerja,apa salahnya ringankan diri untuk menunaikan ibadah sunat yang dinamakan DHUHA.

Solat DHUHA yakni solat memohon pada ALLAH SWT agar dimurahkan serta diberkati rezki yang dicari dan diperolehi.Solat ini boleh dikerjakan samaada 2,4 mahupun seberapa banyak yang mampu asal kerja kita tak tergendala.Malah,ada jga yang salah step untuk melakukan solat ini sedangkan pada ketika itu mereka perlu menyiapkn tugasan yang diberi dalam kerjaya yang diceburi.Kerja itu juga ibadah.Lakukan dengan ikhlas bertambahJadi jangan siakan dan jangan anggap DHUHA punca tugasan tak siap ye,ingat tu.

Tunaikan DHUHA istiqomah untuk meraih barakah dalam rezki.

*****Untuk tunaikan DHUHA bukan sukar,jika tak tahu bahasa Arab niatkan dalam bahasa Melayu pun boleh,kerna ALLAH faham semua bahasa malah ALLAH Maha mencipta semua bahasa di dunia.Yang pastinya bahasa paling indah dan terbaik adalah bahada ARAB.Bahasa Syurgawi.

Ayuh,tunaikanlah dengan mengetahui secara ringkas cara tunaikannya.Waktu amalannya adalah sekitar Jam 8.00 am hingga 12.00 pm.













Doa DHUHA

 [blog_doa+dhuha.gif]



No comments:

Post a Comment

AKHIRNYA AKU BERKAHWIN

Bismillahirrahmannirrahim Alhamdulillah,pada 20 Mei 2017 akhirnya selamat diriku diijabkabulkan dengan pasanganku NUR FILZAH ...